Ο ανήκων στην ή έχων περάσει από την Κομσομόλ, ο σκληροπυρηνικός φανατισμένος κομμουνιστής που μιλά και σκέφτεται με την πλέον ξύλινη γλώσσα της ιδεολογίας του και κατ' επέκταση ο κάθε ιδεοληπτικός από όπου κι αν προέρχεται. Καθ' όσον η Κομσομόλ είναι οργάνωση νεολαίας, ενδιαφέρον παρουσιάζει στη χρήση της λέξης και το πώς εξελίχθηκε ο κάθε κομσομόλος στη μετέπειτα ζωή του και δη μετά την πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

  1. "Ο θάνατος του Κομσομόλου» γράφτηκε από τον ποιητή Νικολάι Μαρτίνοβιτς Κοόλ (1902-1974),  ο οποίος το 1924 το πρόσφερε στον τακτικό στρατό της ΕΣΣΔ. Οι στίχοι μελοποιήθηκαν το 1928 από τον μαέστρο και συνθέτη Αλεξάντρ Βασίλιεβιτς Αλεξαντρόφ (1883-1946) κι έγιναν έτσι ένα από τα εμβατήρια του σοβιετικού Κόκκινου Στρατού. (Κατιούσα).
    В_памяти_-_Александрова_ансамбль_(хор_Красной_Армии)

    В памяти - Александрова ансамбль (хор Красной Армии)

  2. Οι ... κομσομόλοι. «Ολα τα σφάζει, όλα τα μαχαιρώνει» η κυβερνητική προπαγάνδα, ειδικά μετά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στις ΗΠΑ, μήπως δώσει κανένα επιχείρημα σε όσους θέλουν να πειστούν ότι το «ξέπλυμα» στον αμερικανικό ιμπεριαλισμό και η βαθύτερη εμπλοκή σε επικίνδυνα σχέδια αποτελούν απλά έναν ελιγμό «για το καλό μας», που καμία σχέση δεν έχουν με τα πραγματικά «αισθήματα» του ΣΥΡΙΖΑ. Κάπως έτσι, η Κυριακάτικη «Αυγή» στήνει ένα θέμα με ολίγη από συγχαρητήρια Αμερικανών αξιωματούχων στον «προοδευτικό ηγέτη» Τσίπρα, με ολίγη από το τετ-α-τετ του Τσίπρα με τον ηγέτη των Εργατικών της Βρετανίας, Τζ. Κόρμπιν, και ολίγη αμπελοφιλοσοφία περί «ρεαλισμού» και «αγώνα δρόμου μέσα από αντιφάσεις», προσπαθώντας να στοιχειοθετήσει την «ιστορική ευκαιρία για αλλαγή συσχετισμών». Το ρεπορτάζ καταλήγει στο εξής ...αμίμητο: «Οπως άλλωστε έγραφε και ο "δικός μας" Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, "το μέλλον δεν θα έρθει από μόνο του, έτσι, νέτο σκέτο..."»! Εκεί στην «Αυγή» το 'ριξαν στην τρέλα και στην καπηλεία. Δεν είναι μακριά η μέρα που θα μας πουν ότι τα αεροπλανοφόρα που δένουν στη Σούδα είναι το «Αβρόρα», πως ο Κόρμπιν είναι κομσομόλος και ότι τα μνημόνια με τα μέτρα είναι τα πρώτα επαναστατικά διατάγματα... (Ο Ριζοσπάστης γλεντάει Σύριζα).
  3. Υπερβολικά μεγάλος για κομσομόλος∙ ίσως ήταν τριάντα πέντε ή ακόμα και σαράντα χρονών. — Χαιρόμαστε που σ' έχουμε κοντά μας. (Σώτη Τριανταφύλλου, Σπάνιες Γαίες, Πατάκης, Αθήνα 2012).
  4. Ωραίο, ε; Τον είδες; Κομσομόλος που κακογέρασε. (Φαήλος Κρανιδιώτης στο Τουίτερ).
  5. Οι κομσομόλοι που έγιναν ιδιοκτήτες και διευθυντές ΜΜΕ. (Όλα τα ονοματεπώνυμα εδώ).
  6. Σε έναν κόσμο όπου οι αντιθέσεις βγάζουν μάτι και η κινούμενη άμμος της νέας πραγματικότητας κάνει σχεδόν αναγκαία την επιστροφή στις ρίζες του ρομαντισμού και των νέων ιδεολογιών, οι ιδεοληπτικοί του αντιλαϊκισμού προσεχώς θα μοιάζουν με κομσομόλους του παλαιού κόσμου. Διδακτικοί με το παράδειγμά τους πως τα υπόγεια ρεύματα και οι αντιφάσεις της κοινωνίας είναι δομικό στοιχείο των δημοκρατιών. Και πως αν δεν αγαπήσεις τον κόσμο, δεν μπορείς να τον πείσεις για τίποτε. (Δημήτρης Μανιάτης, Τραμπ και Ζαμπέτας, Τα Εναλλακτικά, Εύμαρος, Αθήνα 2018, σ. 166-167).